Opvang Oekrainsche oorlogsvluchtelingen in Den Ham / de aankoop van een camping

DALL·E 2023-10-23 21.01.19 - Photo portrait in landscape orientation of a Ukrainian mother with browmaandag 23 oktober 2023 20:08

Je land zal maar ongewild in oorlog terecht komen en je zult maar moeten vluchten. Wat is het dan mooi dat er dan plekken zijn waar je terecht kan. Twenterand heeft zulke plekken. Den Ham heeft zulke plekken. Toen de oorlog in de Oekraïne uitbrak ontstonden er heel snel initiatieven om mensen op te vangen, ook in Den Ham. En nu de gemeente midden in vakantietijd een plan gedropt heeft om op camping de Blekkenhorst Oekraïense vluchtelingen op te vangen hebben wij geen geluiden gehoord van: dat kan niet, dat willen we niet. Nee, de vluchtelingen zijn welkom! Daarom is het een goed plan om hier als gemeente deze camping voor te kopen. Want de opvang van vluchtelingen is geen taak voor een ondernemer maar juist van de overheid in samenwerking met de burgerbevolking.

Maar...1/3 van de camping is daarvoor genoeg. Dan blijft er nog 2/3 van de camping over wat gewoon camping is en blijft. En we zien het niet zitten dat de gemeente voor eigen rekening en risico een camping gaat runnen. Dit is geen taak van de gemeente, dat laten we liever aan anderen over. Daar is een plan voor nodig, waarin het beheer van de camping geregeld is. En waarin de cohesie met het dorp en de buurt nadrukkelijk aanwezig is.

En wat de ChristenUnie betreft zijn er meerdere mogelijkheden:

• De camping zo snel mogelijk verkopen zonder bestemmingswijziging.
  • De camping zo snel mogelijk verkopen met een kleine bestemmingswijziging (bijvoorbeeld dagbesteding)
  • De camping geschikt maken voor tijdelijke huisvesting van onze eigen inwoners (flex woningen/tiny houses)

En als we het dan toch over na de opvang/na de oorlog hebben. We horen dat er veel zorgen van buren/inwoners zijn over wat er na die tijd gebeurt met de camping. Mogelijk gaat de camping gebruikt worden voor opvang van asielzoekers en andere vluchtelingen.

De ervaringen van de buurt met eerdere opvang van deze doelgroepen zijn niet onverdeeld positief, en extra is dat er nu ook nog een zorgboerderij met kwetsbare doelgroepen naast de camping gehuisvest is. Wij begrijpen de zorgen van de buurt en willen graag deze zorg zoveel mogelijk wegnemen. Als fractie vinden wij de camping te groot voor opvang van asielzoekers en andere vluchtelingen. Dan komt er te veel druk op de buurt, maar ook op het dorp, de scholen en de gezondheidszorg. Dit willen we graag met een amendement regelen.

In een eerdere motie van november 2022 (“kaders voor opvang asielzoekers”) spraken we samen met 5 andere partijen van de gemeenteraad al uit dat we geen grootschalige opvang in Twenterand willen. Maar juist kleinschalig om draagvlak en integratie in de buurt te bevorderen.